Jak spędzić święta w gronie rodzinnym przy wigilijnym stole i nie przytyć.

Im bliżej Bożego Narodzenia, tym częściej zastanawiamy się - czy w tym roku znowu przytyjemy po świątecznej uczcie? Nadprogramowe, niechciane kilogramy to częsty skutek świątecznego przejedzenia. Podczas świąt jedzenie towarzyszy nam na każdym kroku. Jak więc jeść, by się nie przejeść i nie przytyć? O kilka rad.

  1. Nie siadaj do stołu głodnym.

Według tradycji to dzień postny, ale unikaj całkowitej głodówki. Tego dnia zaplanuj kilka lżejszych, ale regularnych posiłków. Dzięki temu, gdy zaświeci pierwsza gwiazdka, odczujesz delikatny, a nie wilczy głód i ze smakiem zjesz wigilijną kolację, delektując się nią a nie objadając.

  1. Przyprawiaj potrawy ziołami by użyć mniej soli i cukru.

Używanie przypraw pozwala dodać smaku potrawom. Jest również świetnym sposobem, by ograniczyć ilość soli i cukru, a do tego przyśpieszyć przemianę materii i zapobiegać nieprzyjemnym wzdęciom lub zaparciom. Dania dobrze jest posypywać koperkiem, który łagodzi zaburzenia pracy jelit, pobudza wydzielanie soków żołądkowych i neutralizuje nieprzyjemne skutki spożywania ciężkostrawnych potraw. Warto również sięgać po cząber, jałowiec, estragon, kminek, lubczyk, majeranek czy rozmaryn. Przyprawiać można nie tylko dania główne, ale też desery i napoje. Do ciast, kompotu, herbaty czy kawy można dodać: cynamon, anyż czy imbir.

  1. Odchudź świąteczne menu

Nie wyobrażasz sobie świąt bez ryb w panierce, smażonych w głębokim tłuszczu, sałatki jarzynowej z majonezem i ciast? To znaczy, że na własne życzenie stawiasz na stole prawdziwe bomby kaloryczne. Tego rodzaju dania to żelazne punkty w bożonarodzeniowym menu w wielu domach i trudno jest z nich zrezygnować ale można ograniczyć ilość kalorii w tych potrawach.

  • Zastąp majonez lżejszym i zdrowszym jogurtem naturalnym lub greckim.
  • Ryby najlepiej upiec w piekarniku. Jeśli już musisz smażyć, zrezygnuj z panierki albo przygotuj jej zdrowszą wersję na przykład z płatków owsianych.
  • Ciasta najlepiej byłoby upiec samodzielnie, bo wówczas masz większą kontrolę nad składnikami. Wypróbuj nowe przepisy np. zrób piernik, ale na bazie ciasta marchewkowego. Jego przygotowanie nie jest skomplikowane, a odpowiednio dobrane przyprawy zapewniają charakterystyczny korzenny aromat i smak.
  1. Delektuj się

Na pewno słyszałaś, że sygnał o zaspokojeniu głodu dociera z żołądka do mózgu po około 15-20 minutach. Jeśli jesz szybko w twoim brzuchu może znaleźć się kilka nadprogramowych porcji świątecznych dań i przekąsek. Rozwiązanie jest proste! Dokładnie przeżuwaj! Warto wiedzieć, że trawienie zaczyna się już w jamie ustnej – nasza ślina zawiera bowiem odpowiednio działający enzym – amylazę. Dobre rozdrobnienie pożywienia ułatwia dalsze etapy tego procesu.

  1. Kolejność ma znaczenie

Siadasz przy stole, rozglądasz się i zastanawiasz, od którego przysmaku rozpocząć? Wbrew pozorom to dość istotna decyzja. Zacznij od tych lżejszych i mniej kalorycznych potraw np. czystego barszczu, ryby w occie, surówki bez majonezu. W ten sposób zaspokoisz pierwszy głód, zjesz mniej cięższych i tłustszych dań.

  1. Pij wodę z cytryną

Przed wieczerzą wypij dużą szklankę wody z dodatkiem cytryny może być gazowana. Wtedy nie będzie się chciało tak bardzo jeść i nie będziesz musiał walczyć sam ze sobą.

  1. Wybieraj mniejsze kawałki ciasta.

Bierz z patery jak najmniejsze kawałki ciasta. Jeżeli ktoś już ci nałożył na talerzyk ogromną porcję, dyskretnie podziel się nią z innym domownikiem stołu. Dobrze jest też jeść na mniejszych talerzach w tedy nakładamy sobie dużo mniej.

  1. Nie spiesz się

Kolacja i obiady świąteczne trwają kilka godzin. Jedząc powoli, możesz się delektować smakiem. Poza tym, jak zjesz zbyt szybko, życzliwa ciocia na pewno nałoży ci dokładkę

  1. Spacer dla zdrowia i śmiech.

Zanim podasz gościom deser, zaproponuj wszystkim grupowy spacer. Jeśli pogoda sprzyja, możecie się świetnie bawić i spalić sporo kalorii. Chodząc w głębokim śniegu (oby tylko był!) przez 15 minut, stracisz 51 kcal, rzucając śnieżkami – 138 kcal, a lepiąc bałwana – 116 kcal. Razem z rodziną obejrzyj opowiadajcie sobie dowcipy. Serdeczny śmiech pozwala spalić tyle kalorii, co 3 minuty aerobiku

  1. Śpijmy długo bez wyrzutów sumienia.

Naukowcy udowodnili, że gdy jesteśmy wyspani, organizm wydziela mniej greliny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie głodu, tak więc przed Wigilią powinniśmy się dobrze wyspać.

Świąt magicznych, zdrowych , kolorowych radosnych pełnych uśmiechu i spędzonych w gronie rodzinnym

życzy dietetyk Sabina Duda.

Copyright © 2018 - 2020 Centrum Opieki Salus sp. z o.o. Made by Hostgrafia.pl Script logo Design by W3Layouts